Så här går det till vid ett bröstlyft – med eller utan implantat

1. Konsultation och planering inför bröstlyft – med eller utan implantat

När du kommer till oss på Conturkliniken i Stockholm för första gången får du träffa en läkare och/eller sköterska för att kunna ställa alla frågor, lufta eventuella farhågor och stämma av dina förväntningar. Det allra viktigaste för oss är att du känner dig trygg och har fullt förtroende för oss.

Vid konsultationen får du också se bilder på resultat av liknande ingrepp som är gjorda här på Conturkliniken i Stockholm. Inför en del av våra behandlingar kan vi även visa datorsimulerade illustrationer av det förmodade behandlingsresultatet.

2. Förberedelser inför bröstlyft – med eller utan implantat

De viktigaste förberedelserna är noggrann genomgång av dina förväntningar och att du får ställa alla frågor du har. Före operationen träffar du läkare/sjuksköterska och tillsammans gör ni en grundlig genomgång, tittar på foton, diskuterar förutsättningar och förväntningar på slutresultatet etc. Vi kommer att undersöka ditt allmänna hälsotillstånd och gemensamt avgöra vilken bröstoperation som är bäst för dig, baserat på utformningen av dina egna bröst och dina estetiska önskemål. Vi kommer också att diskutera de faktorer som påverkar operationen, såsom ålder, utgångsläget (bröstens storlek och utformning) och hudens beskaffenhet. Vi kommer också att diskutera vårtgårdens och bröstvårtans eventuella förflyttning. Normalt sett flyttas den högre upp på bröstet i samband med ingreppet.

Ska operationen kombineras med ett bröstimplantat görs en noggrann genomgång av val av implantat, det är viktigt att vi provar ut rätt storlek och form. En genomgång om narkos och förberedelser inför operation får du i flera omgångar både muntligt och skriftligt.

Dagen före operationen har vi telefonkontakt för en slutgiltig genomgång av vad som ska ske operationsdagen.

3. Själva ingreppet

Vilken metod som används vid bröstlyft bestäms av din anatomi, vilka förändringar som är möjliga och din kirurgs rekommendation. Allt beroende på om det är bröst med lite, måttligt eller mycket överhäng. Om du samtidigt önskar få större volym kan implantat läggas in samtidigt.

Ett bröstlyft utförs i narkos och lokalbedövning och tar cirka 1- 3 timmar beroende på vilket ingrepp som ska göras och vilken metod som är lämpligast. Operationen är poliklinisk vilket innebär att du kan åka hem samma dag. Kommer du resande rekommenderar vi att du stannar i Stockholm första dygnet efter operationen. Då har du tillgång till oss det första dygnet och kan komma på återbesök nästa dag innan du åker hem.

4. Tiden efter ett bröstlyft – med eller utan implantat

Konvalescenstid, vad du bör undvika en tid efter ingreppet osv går vi igenom individuellt med dig när vi träffas.

Du kan duscha brösten och tvätta med mild tvål och vatten dagligen. Efter 6-8 dagar gör du ett återbesök där tejpen tas bort från operationssåren. Beroende på läkningen ska ny tejp sitta på i minst 1 vecka innan den byts igen. Vi ger dig individuell rådgivning vid återbesöket.

Smärta efter operation är vanlig de 2 – 3 första dygnen och avklingar som regel inom en vecka. Känseln i bröstvårtan kan under första halvåret vara något nedsatt. Ärren kan till en början vara rodnade och hårda, men bleknar och mjuknar successivt under första året.

5. Risker / Bieffekter med bröstlyft – med eller utan implantat

Ett bröstlyft anses relativt riskfritt så länge det utförs av en kvalificerad kirurg. Det finns dock komplikationer vid bröstlyft precis som vid alla andra operationer.Risken för komplikationer minskar betydligt om du noggrant följer de anvisningar och råd som du får på kliniken, både skriftligt och muntligt. Bröstlyftet efterlämnar märkbara permanenta ärr på de platser där snitt lagts. Omfattningen av dessa varierar från patient till patient. Ärren kommer aldrig att försvinna helt men med tiden bleknar de. Alla ärr läker olika men tänk på att läkning tar tid – räkna med 12-18 månader innan du kan se slutgiltigt resultat. För att minimera uppkomsten av ärr bör du tejpa dem under det första halvåret eller så länge rodnaden kvarstår.

Vid implantat är den vanligaste komplikationen kapselkontraktur vilket innebär att den kapsel av bindväv som bildas omkring bröstimplantatet, som ett led i kroppens läkeprocess, förhårdnar och drar ihop sig. Komplikationen tillstöter hos ca 2-5% av patienterna vid användande av silikon-/silikongel-implantat och således mycket ovanligt. Om kapseln är uttalad krävs en operation som avlägsnar kapseln. Infektion är en annan möjlig komplikation men extremt sällsynt.