fråga våra kirurger

Har du en fråga till våra kirurger?

För oss är varje patient unik! Välkommen att ställa frågor till våra kirurger som är experter med dokumenterade specialkompetenser inom respektive behandlingsområde. Conturkliniken® har utfört plastikkirurgi & estetiska behandlingar sedan 1995 och har över 15000 nöjda kunder. Vi erbjuder behandlingar med fokus på att ge dig som kund ett tryggt, unikt och kvalitativt omhändertagande.

För andra frågor och svar, klicka här

Boka ditt besök online

Vita pigmentfläckar

Hem | Estetiska behandlingar | Hudvård | Pigmentfläckar | Vita pigmentfläckar

Här kan du boka konsultation för att ta bort pigmentfläckar direkt online!

Behandling av vita pigmentfläckar

Vita hudfläckar är ett resultat av hypopigmentering, vilket innebär att hudcellerna som producerar pigment (melanin) inte fungerar som de ska. Resultatet blir ljusare fläckar i varierande storlek på huden, s.k vita pigmentfläckar.
Här kan du läsa mer om orsaken till vita pigmentfläckar och behandling hos Conturkliniken.

Vad orsakar vita hudfläckar?

Den vanligaste orsaken är avsaknad av pigment i huden. Andra orsaker till att vita fläckar bildas på huden är hudsjukdomen Vitiligo vilken gradvis orsakar en fullständig förlust av pigment. Pityriasis versicolor är ett tillstånd som orsakas av samma svamp som ger mjälleksem och ger vita fläckar i huden. Pityriasis alba är en form av eksem som kan ge vita fläckar.

Hur kan jag behandla vita pigmentfläckar?

Undvik solexponering

använd en solkräm med hög solfaktor och hög hållfasthet. Uppfattningen att vita hudfläckar i solen får färg och smälter in med övriga huden är felaktig. Dina hudfläckar får ingen färg alls pga avsaknad av pigment, däremot blir din övriga hud brunare. Detta leder till att hudfläckarna syns ännu tydligare .

Prova svampdödande krämer och mjällschampon

Vita pigmentfläckar försvinner ofta med tiden. Hudcellerna förnyats och börjar producera pigment. Det viktigaste när det gäller hudbehandling är tålamod då huden tar lång tid på sig att bilda nya hudceller.

Receptbelagda krämer

Ibland skall vita hudfläckar behandlas med receptbelagd kortison kräm. Krämerna provocerar huden att producera melanocyter vilka är celler som skapar melanin. Då vissa fläckar absolut inte skall behandlas med kortison är det mycket viktigt att man kontaktar en hudläkare för rätt typ av behandling.

Här kan du boka konsultation för att ta bort pigmentfläckar direkt online!

Bonuskortet!

Vi vill belöna våra återkommande kunder med ett bonuskort, läs mer om vad det innebär här.

Bonuskort för icke kirurgiska behandlingar