Behandling och borttagning av finnar (acne) och ärr hos Conturkliniken

Acne drabbar upp till 85 procent av ungdomar och 11 procent av alla över 25 år. Orsaken till acne är i de flesta fall hormonella problem, något som ofta börjar i unga år.
Conturkliniken har lång erfarenhet av behandling mot acne och ärr.

Om du överväger att prova ett medicinskt hudvårdsprogram mot acne och ärr kommer följande information att ge dig en bild av hur vi på Conturkliniken i Stockholm arbetar, hur processen går till och vilka resultat du kan förvänta dig. Men eftersom varje patient är unik kan vi inte ge dig alla svaren här. Vi börjar därför alltid med en personlig konsultation.

Ett medicinskt hudvårdsprogram hjälper mot acne och ärr

Vi har ett unikt medicinskt hudvårdsprogram för behandling olika typer av hudproblem bland annat acne och acneärr och med mer än 20 års erfarenhet så vet vi vad som är bäst just nu. Vid den första konsultationen görs en noggrann analys av huden och ett personligt program  anpassat till din hudtyp och hur din acne och dina ärr ser ut.

Behandling av acne och ärr

Före- och efterbild efter behandling av acne hos Conturkliniken.

Acne orsakas inte av oren hy. Uppkomsten beror på ökad bildning av talg och av abnorm bildning av keratin i talgkörtelns utförsgång. Porerna blir igentäppta och bakterier som normalt finns på huden frodas nere i talgkörteln. Detta är vanligt förkommande och sitter mest i ansiktet, på hals och övre delen av bålen.

Det finns en mängd mer eller mindre effektiva behandlingar mot acne. Du kan  behandla acne själv. Rengör med en rengöringsprodukt som tar bort överflödigt fett och bakterier från huden, gärna en kräm med A-vitaminsyra som fungerar uttorkande. I vissa fall ska man komplettera med utvärtes och/eller invärtes antibiotikakurer som minskar inflammationen. Undvik helst feta oljor och krämer eftersom de kan täppa till talgkörtlarnas mynningar så att fler finnar uppstår.

Vårt individuella medicinska hudvårdsprogram är anpassat efter dina behov. På Conturkliniken i Stockholm kombinerar vi ofta behandlingen med att lägga till någon typ av peeling- Vi arbetar  endast med medicinsk peeling. Läs mer om kemisk peeling.

Behandling av acne – ärr

Acneärr kan förekomma som både förtjockningar, knölar och som fördjupningar. Oftast är ärren en blandning av alla. Tyvärr är det svårt att avlägsna acneärr helt och hållet, men däremot kan man få en betydlig förbättring.

En enkel behandling är peeling. Det är viktigt att du skaffar bra information om peeling eftersom det finns en mängd olika produkter på marknaden.

Laserbehandlingar är ofta ett effektivt sätt att behandla acneärr. På Conturkliniken i Stockholm har vi sedan 1995 arbetat med ultrapulslaserbehandling. Sedan 2010 har vi den senaste versionen av denna teknik. Active fx/Totalfx är en så kallad fraktionerad laser/fraxel/ som kan förbättra acneärrens utseende.

Läs mer om behandling av acneärr under Laserbehandlingar.